środa, 18 marca 2020

Nauka przez zabawę w domu - podpowiadamy rodzicom

Szanowni Państwo, Drodzy Rodzice! Aktualnie przedszkolna edukacja odbywa się w warunkach domowych. Wierzymy, że zorganizowaliście dzieciom warunki do nauki (przez zabawę koniecznie) w domu. To ważne, żeby miały taką wydzieloną w domu przestrzeń – „Domowy Kącik Nauki”. W przedszkolu mamy stały harmonogram zajęć, jest czas na naukę, zabawę (każdy sprząta po zabawie!), przygotowanie do posiłku, odpoczynek po posiłku, aktywność ruchową. Warto w domu też wprowadzić dzieciom taki harmonogram. Eksponujcie powstałe w domu prace dzieci. Chwalcie ich każdą aktywność (rysujcie uśmiechnięte buźki, plusiki, podziwiajcie, wyrażajcie swój zachwyt). Przedszkolne teczki czekają na prace dzieci! Dlatego zbierajcie je (oczywiście najpierw wyeksponowane muszą cieszyć oko wszystkich domowników).

Nasze kolejne propozycje do domowej nauki przez zabawę znajdziecie Państwo pod podanymi poniżej adresami. Nie trzeba drukować. Wystarczy wygodnie usiąść i wspólnie z dzieckiem wykonać zadania. Pytajcie o treść ilustracji, o kolory, przeliczajcie, powtarzajcie nazwy wiosennych zwiastunów.



https://akademia.pwn.pl/material/PWN_Wiosna-tuz-tuz_karty_pracy,37740.html

A po południu - nauka angielskiego w domu? Wystarczy tylko słuchać wirtualnego nauczyciela.
https://akademia.pwn.pl/material/Memo_i_przedszkolaki_odc1,37732.html


Wiemy, że w domu można nie mieć możliwości wydruku gotowych kart pracy. Można też nie posiadać zaplecza w postaci różnorodnych materiałów plastycznych. Ale…

1) Nie ma nic piękniejszego, niż stworzone przez siebie kolorowanki. Nie potrzeba wyjątkowych umiejętności! Wiosenny kwiat – duże kółko i kilka mniejszych kółek wokół (przy okazji pojawiają się pojęcia „mniejsze”, „większe”). Jeśli zamiast ciągłej linii narysujemy kropkując, to dzieci będą rysowały po śladzie. Nic prostszego! Kostka do gry pomoże w kolorowaniu. Przed kolorowaniem ustalamy z dziećmi: jeśli wyrzucisz 1, to kolorujesz np. na niebiesko jeden z płatków, 2 – na zielono łodygę, itd. Liczymy, nazywamy kolory, cierpliwie czekamy, starannie kolorujemy – tyle nauki w prostej, własnej zabawie.

Ćwiczenia, które bawią i jednocześnie ćwiczą przyszłe umiejętności pisania.

2) Wytnij po śladzie (zachowajmy szczególną ostrożność!). Namalujcie na kartce wiele ciekawych linii. Dziecko chętnie będzie wycinało. Oczywiście po skończonym ćwiczeniu sprząta ten, kto wycinał. Zamiecenie wycinanek na szufelkę to również ćwiczenie rąk.

3) Palcem pisane. Wystarczy przygotować talerz i wysypać na niego kaszę lub inny sypki produkt, który mamy w domu. Zadanie polega tylko i wyłącznie na pisaniu paluszkiem. Możemy prosić o odtworzenie narysowanego (na kartce lub na drugim talerzu) przez siebie kształtu (kwadrat, koło, trójkąt, prostokąt) lub (dotyczy „Średniaków” i „Starszaków”) cyfr i liter. 


4) Czas na pranie. Zapinanie i odpinanie klamerek to super ćwiczenie, niezależnie, czy to prawdziwe, czy wycięte z papieru papierowe miniaturowe ubranka. Przy okazji możemy porozmawiać z dzieckiem, jak ubieramy się zależnie od pogody (nadchodzi Wiosna, żegnamy czapki, szaliki, rękawiczki).

5) A na podwieczorek – „Chrupkowa wieża”. Przygotowanie do ćwiczenia – mycie rąk (tą umiejętność mamy doskonale wyćwiczoną!). Na środku talerzyka układamy połówkę jabłka, do której wbijamy patyczek od szaszłyka. Na talerzyk wysypujemy płatki śniadaniowe o okrągłym kształcie (malutkie okręgi). Robimy wyścigi, kto pierwszy ułoży jak najwyższą wieżę! Później oczywiście płatki zjadamy. Znając nasze przedszkolaki, wiemy, że niektóre z nich nie pozwolą, aby szybko zniknęło ich dzieło.

Wspólnie zadbajmy o rozwój naszych wspaniałych przedszkolaków! Pozdrawiamy serdecznie!