piątek, 17 kwietnia 2020

„Czysta rzeka” – propozycje zajęć dla grupy „Maluszków”

Propozycje zajęć - piątek 17.04.2020r.
Drogie dzieci! To już ostatnie nasze spotkanie na temat ekologii. Cieszymy się, że już znacie to słowo. Mamy nadzieję, że każdy z Was wie, jak należy dbać o środowisko. Środowisko to także rzeki. Dziś zastanowimy się, dlaczego czasami zamiast ryb pływają w nich śmieci. 

Drodzy Rodzice!
1.Pokażcie dzieciom zamieszczoną poniżej ilustrację oraz napis WODA. Przeczytajcie wyraz dzieciom. Podzielcie go z nimi na sylaby. 
WODA



2. Następnie pokażcie dzieciom ilustracje przedstawiające historię kropelki wody. 
Kropelka wody wybrała się na wycieczkę nad rzekę. Odpoczywała sobie. W rzece pływały ryby, dookoła była piękna trawa, świeciło słońce. Kropelka była wesoła. 
Gdy kropelka zasnęła, ktoś przyszedł nad rzekę. Rozrzucił papierki po cukierkach. Kartoniki i butelki po sokach wrzucił do wody. Gdy kropelka to zobaczyła, była bardzo smutna. 
Na wieść o tym, przyszli „ekoprzyjaciele”, którzy posprzątali wszystkie śmieci. Kropelka znów była szczęśliwa. 
Poproście, aby dzieci opowiedziały historię kropelki wody samodzielnie.
Jeśli zechcą, wykonajcie z nimi szczęśliwą kropelkę.

3. Przeczytajcie dzieciom wiersz J. Papuzińskiej pt. "Chora rzeka".
Zapytajcie dzieci: co śniło się kotkowi; dlaczego wszystkie zwierzęta i rośliny wyprowadziły się z rzeki?

Na Waszym plakacie – obietnicy szanowania przyrody - dopiszcie zdania: szanuję wodę w rzekach oraz jeziorach; śmieci wyrzucam do kosza. Wolne miejsca możecie uzupełnić własnymi rysunkami pięknej przyrody, uśmiechniętym buźkami, itp.

4. Przygotujcie przezroczysty pojemnik z czystą wodą. Opiszcie, jaki kolor ma czysta woda. Wlejcie do wody barwnik spożywczy, farbę (coś, co zabrudzi wodę). Obserwujcie, co dzieje się pod wpływem dolanej substancji i opiszcie, jak zmienia się woda. Następnie do pojemnika z brudną wodą włóżcie seler. Obserwujecie przez cały dzień, co się stanie z rośliną pod wpływem działania substancji, którą wlaliście do wody. Podsumujcie wykonany eksperyment – co stało się z rośliną, która „napiła” się brudnej wody. Nawet bardzo mała ilość wylanych substancji i wyrzuconych śmieci sprawia, że cała woda jest zanieczyszczona.

5. Proponujemy zabawę ruchową „Kropelki wody”. Ustalcie z dziećmi, że wybrane miejsce na podłodze będzie kałużą. Dzieci są kropelkami wody. Przy dźwiękach ulubionej muzyki kropelki wody spacerują, a na hasło: kropelki do kałuży – dzieci zatrzymują się przed kałużami i wskakują do nich obunóż.

6. Na koniec proponujemy wykonanie kosza na papier. Wykorzystajcie do tego większe pudełko, papierowe torby. Do własnoręcznie wykonanego kosza dzieci na pewno wyrzucą każdy papierek. 
Pozdrawiamy serdecznie!