poniedziałek, 20 kwietnia 2020

„Moje ulubione książki” – propozycje zajęć dla grupy „Maluszków”

Propozycje zajęć – poniedziałek 20.04.2020r. 

Drodzy Rodzice! Kochane przedszkolaki! W tym tygodniu będziemy rozmawiać o książkach. Jak powstają książki, gdzie "mieszkają", dlaczego je lubimy? Spróbujemy odpowiedzieć na wymienione pytania. Sprawdzimy także, co zawierają książki i zastanowimy się, jak o nie dbać. Zapraszamy!


1. Witajcie Drogie Dzieci! Na początek mamy dla was zagadkę. Czy wiecie, co to jest?

Pełno na niej czarnych liter
już na pierwszej stronie.
Wiele rzeczy się nauczę,
gdy ją wezmę w dłonie. 
(książka)
2. Czy pamiętacie nasze przedszkolne spotkania z książką?  

Porozmawiajcie dziś z rodzicami o ulubionych postaciach z książek. Poszukajcie w książkach ilustracji ulubionych bohaterów. Uporządkujcie wasze książki utrwalając określania: najwyżej, najniżej, w środku. Jakich książek jest u was najwięcej? (Podczas rozmów  z dziećmi o książkach warto zwrócić uwagę, na umiejętne obchodzenie się z książkami i ich szanowanie). 

3. Drodzy Rodzice! Przeczytajcie dzieciom wiersz pt. „Moje książki”, porozmawiajcie na temat jego treści.

"Moje książki"
Iwona Salach 
Moje książki kolorowe stoją równo na półeczce. 
Myję ręce i oglądam kartkę po karteczce. 
Czasem książki czyta mama, bo ja nie potrafię sama. 
Z książek wiele się dowiecie o szerokim pięknym świecie. 
O roślinach, o zwierzętach, o dalekich krajach też. 
Wszystko w książce jest zamknięte, a więc ją do ręki bierz. 

4. Następnie zapraszamy do wykonania kilku ćwiczeń. 
Ćwiczenie 1. „Przekładanie kartek w książce”- przesuwanie czubka języka od jednego kącika ust do drugiego - od prawej do lewej strony.
Ćwiczenie 2. „Huśtamy książkę”- dzieci leżą na plecach kładąc książki na klatce piersiowej. Podczas wdechu książka wyraźnie unosi się do góry, podczas wydechu opada (dzieci wciągają i wypuszczają powietrze nosem przy zamkniętych ustach). 
Ćwiczenie 3. Dzieci siadają do stolików, na których mają przygotowane talerzyki z piaskiem lub kaszą manną. Ich zadaniem jest narysować na nich kształt książki, a jeśli znają, to mogą spróbować narysować kształt znanej litery.

5. Na koniec proponujemy kilka zabaw inspirowanych bajkami. 
  • Zabawa z „Czerwonym Kapturkiem”. Do koszyczka wkładamy rzeczy, które Czerwony Kapturek miał w koszyczku. Dzieci, nie widząc, co jest w środku, po dotyku rozpoznają, co to jest. 
  • Budowanie zamku z wieżą dla Śpiącej Królewny. Można do tego wykorzystać pudełka, klocki, to czym dzieci bawią się na co dzień. 
  • Szukanie pantofelka Kopciuszka. Dziecko zakrywa oczy, a w tym czasie chowamy jego but. Wskazówką dla szukającego dziecka jest hasło: ciepło, zimno.
Może wykonacie dziś obrazek - ilustrację do ulubionej książki? A może pokolorujecie obrazek z waszym ulubionym książkowym bohaterem? Zachęcamy do tego. Jesteśmy pewne, że powstaną piękne prace!
Pozdrawiamy cieplutko!
Pani Agnieszka i pani Kamila.