Propozycje zajęć – wtorek 16.06.2020r.
Drogie dzieci! Jaką dziś mamy pogodę? Jaka jest Wasza ulubiona pogoda? Czy lubicie: wiatr, ulewę, wichurę, deszcz, burzę? A czy wiecie, jak należy zachować się w czasie burzy? Przygotowaliśmy dla Was zagadki, ćwiczenia i zabawy związane z burzą. Zapraszamy!
Drodzy rodzice!
1. Na początek przygotowaliśmy zagadki słuchowe. Dzieci mają za zadanie uważnie słuchać nagrania i powiedzieć, jakie zjawisko pogodowe usłyszały (deszcz, ulewa, wiatr, burza). https://www.youtube.com/watch?v=WzWvY44e5sc
Porozmawiajcie z dziećmi o tym, jaką pogodę lubią najbardziej i dlaczego? Jaka pogoda według nich jest niebezpieczna i dlaczego?
2. Pokażcie dzieciom fotografie związane z burzą: chmury burzowe, pioruny.
Opowiedzcie im o tym, że wiosną i latem często zdarzają się burze. Należy słuchać komunikatów dotyczących pogody i jeśli są ostrzeżenia przed burzą, lepiej zostać w domu. Jeśli burza rozpocznie się, gdy będziemy na spacerze, trzeba schować się do jakiegokolwiek budynku, np. sklepu. Jeśli nie ma takiej możliwości, nie można biegać, lepiej chodzić małymi kroczkami albo trzymać nogi złączone i przykucnąć. Niebezpiecznie jest chować się na placu zabaw pod zabawkami, jeśli te mają metalowe elementy, nie wolno stawać pod drzewami lub słupami.
3. Wybierzcie z dziećmi jedno miejsce, podczas zabawy będzie to ich domek. Podczas wybranej piosenki biegają swobodnie po pokoju. Na hasło „burza blisko” wracają blisko swojego domku. Na hasło burza wchodzą do domku.
4. Pokażcie dzieciom zdjęcia piorunów, zapytajcie do czego pioruny są podobne. Dzieci oglądają zdjęcia piorunów, mówią, do czego piorun jest podobny.
Wyjaśnijcie dzieciom, że piorun to wyładowanie elektryczne o bardzo dużej mocy – może złamać drzewo, zapalić je, zniszczyć dom.
5. Na zakończenie proponujemy ćwiczenie. Pioruny biegną od chmury do ziemi. Zadaniem dzieci jest rysowanie piorunów w powietrzu. Następnie dziecko otrzymuje żółtą kredkę i na czarnej kartce kreśli zygzaki z góry do dołu.