piątek, 12 czerwca 2020

Kotki, koty i kocury – propozycje zajęć dla grupy „Maluszków”


Propozycje zajęć – piątek 12.06.2020r.
Drogie dzieci! Znacie różne zwierzęta. Mieszkają w lesie, niektóre żyją w zoo, są też takie, które potrafią powtarzać ludzką mowę. A co to za zwierzę: syty i zadowolony, głośno pomrukuje, lubi mleko, łapie myszy, zły, pazurki pokazuje? To kot. Dziś zapraszamy Was na spotkanie z kotkami, kotami i kocurami.
Drodzy Rodzice!
1. Na początek proponujemy zabawę słuchową „Gdzie jest kotek?” Rodzic zawiązuje dziecku oczy. Zadaniem dziecka jest określenie, z której strony dochodzi dźwięk kota (rodzic „miauczy” z tego miejsca). 
2. Zapytajcie dzieci: jakie są koty, za co je lubimy, jakie mają zwyczaje, jakie wydają odgłosy? Przeczytajcie dzieciom poniższą bajkę. Dzieci słuchają i wykonują językiem opisane ruchy. 
Kot Puszek obudził się wcześnie rano, rozejrzał się dookoła (język oblizuje szeroko otwarte usta, ruchy okrężne języka). Wysunął jedną łapkę (czubek języka dotyka policzka po wewnętrznej stronie) schował, wysunął drugą łapkę (czubek języka dotyka drugiego policzka po wewnętrznej stronie), schował. Potem podniósł do góry grzbiet (język przesuwa się po podniebieniu od górnych zębów w stronę gardła). Wstał i zadowolony zaczął machać ogonem w górę (czubek języka oblizuje górne zęby), opuścił ogon w dół (język oblizuje dolne zęby). Nagle usłyszał szmer, podniósł wysoko głowę (język uniesiony w górę w kierunku nosa), nastawił jedno ucho (język dotyka jednego kącika ust), nastawił drugie ucho (język dotyka drugiego kącika ust), zajrzał pod kocyk (język wysunięty na brodę). Kotek znowu rozejrzał się dookoła (język oblizuje szeroko otwarte usta) i zobaczył miskę pełną mleka. Zadowolony zamruczał: mmmmm..., aaamm..., mniaaam...
3. Przygotowaliśmy zdjęcia trzech kotów. Zadaniem dzieci jest ułożenie ich od najmniejszego do największego. A następnie od największego do najmniejszego. 



4. Zabawa w naśladowanie kota. Dzieci w pozycji na czworakach na hasło: kotki - naśladują kocięta; na hasło koty - naśladują dorosłe koty; na hasło: kocury - naśladują drapieżniki np. tygrysa, lwa. 
5. Powyżej znajduje się zdjęcie tygrysa. Poproście dzieci, aby opisały je.
Tygrysy to bardzo niebezpieczne drapieżniki, zamieszkujące Azję, można je obejrzeć w zoo, są kuzynami naszych kotów, ale dużo większymi, mają piękne futro w żółto-czarne pasy. 
6. Do kolejnej zabawy potrzebna będzie żółta i czarna plastelina. Z niej dzieci (instruowane przez rodzica) formują cienkie wałeczki. Następnie nakleją je na kartkę przedstawiając, jak wygląda futro tygrysa.
7. Na zakończenie zapraszamy do zabawy muzycznej „Pingwin” (link do piosenki poniżej).   
O, jak przyjemnie i jak wesoło (dzieci idą zgodnie z rytmem piosenki do przodu, naśladując pingwiny) 
W pingwina bawić się, się. Raz nóżka prawa, raz nóżka lewa, (dzieci wysuwają prawą, a potem lewą nogę) 
Do przodu, do tyłu i raz, dwa, trzy. (dzieci podskakują do przodu, do tyłu, trzy razy do przodu)