poniedziałek, 8 czerwca 2020

Mieszkańcy polskich lasów – propozycje zajęć dla grupy „Maluszków”


Propozycje zajęć – poniedziałek 8.06.2020r.
Drogie dzieci! W tym tygodniu czekają na Was spotkania ze zwierzętami małymi i dużymi. Dziś przypomnicie sobie, kto mieszka w lesie. Zapraszamy na leśną wędrówkę!
Drodzy rodzice! 
1. Zaproście dzieci do obejrzenia filmu o mieszkańcach lasu (link do filmu znajduje się poniżej). https://www.youtube.com/watch?v=WKIjwCT_oMI 
2. Przygotowaliśmy zagadki. 
W korę drzewa dziobem stuka, bo robaków pod nią szuka. (dzięcioł) 
Ptak drapieżny, wyjątkowy, co ma oczy z przodu głowy. (sowa) 
3. Przeczytajcie dzieciom wiersz pt. „Może zobaczymy” Heleny Bechlerowej. 
Może zobaczymy 
Helena Bechlerowa
Idźmy leśną ścieżką 
Cicho, cichuteńko, 
Może zobaczymy 
Sarniątko z sarenką. 
Może zobaczymy 
Wiewióreczkę małą, 
Jak wesoło skacze 
z gałęzi na gałąź. 
I niech nikt po lesie 
Nie gwiżdże, nie woła 
– Może usłyszymy 
Pukanie dzięcioła. 
A może zaśpiewa 
Między gałązkami 
Jakiś mały ptaszek, 
Którego nie znamy. 
I będzie nas witał 
Wesoło piosenką. 
Tylko idźmy lasem 
Cicho, cichuteńko. 
Następnie zapytajcie dzieci: o jakim miejscu jest mowa w wierszu; jak należy się w tym miejscu zachować; dlaczego powinniśmy być tam cicho; jakie zwierzęta mieszkają w lesie? 

4. Mieszkańców lasu jest znacznie więcej. Jakich mieszkańców lasu znają dzieci? Co to za zwierzę z pięknym ogonem zwanym kitą? Jak nazywa się zwierzę bardzo podobne do dużego psa. Co je dzik? Co zjada zając? Gdzie mieszka żaba? Porozmawiajcie o leśnych zwierzętach.
5. Zapraszamy dzieci na „Wędrówkę do lasu”. Prosimy, aby dzieci powtórzyły rymowankę: Domem zwierząt jest ten las. Cichuteńko już być czas. Następnie prosimy, aby dzieci wykonywały różne czynności: stawiają duże kroki, żeby ominąć mech; idą na palcach i rękoma odgarniają gałęzie; idą po wąskiej ścieżce; przeskakują przez strumyk. Naśladują także zwierzęta: dziki - dzieci chodzą na czworakach, węszą i chrumkają; ptaki, w tym dzięcioł – dzieci machają rękoma, biegną na placach, stukają w podłogę; jelenie – dzieci powoli poruszają się w pozycji na czworaka, wyciągają głowy w górę. 
6. Z pomocą kolejnego filmu sprawdzimy, jak dobrze dzieci znają zwierzęta żyjące w lesie (link do filmu poniżej).
https://www.youtube.com/watch?v=MhW_l3nlVWY
7. Na zakończenie zapraszamy dzieci do wykonania „Leśnego obrazu”. Potrzebne będą: kartka papieru i kredki. Dzieci zamaszystymi ruchami pokrywają całą kartkę kolorem zielonym (różnymi odcieniami, które zachodzą na siebie nawzajem, układ linii też może być różnorodny – pięknie będą imitować gałęzie drzew. Potem brązową kredka rysujemy kreski – drzewa (pnie, gałęzie). A może gdzieś wśród drzew znajdzie się miejsce dla wilka, dzika, lisa lub innego mieszkańca lasu? Zapraszamy do rysowania.