Propozycje zajęć – poniedziałek 8.06.2020r.
Drogie dzieci! W tym tygodniu czekają na Was spotkania ze zwierzętami małymi i dużymi. Dziś przypomnicie sobie, kto mieszka w lesie. Zapraszamy na leśną wędrówkę!
Drodzy rodzice!
1. Zaproście dzieci do obejrzenia filmu o mieszkańcach lasu (link do filmu znajduje się poniżej). https://www.youtube.com/watch?v=WKIjwCT_oMI
2. Przygotowaliśmy zagadki.
W korę drzewa dziobem stuka, bo robaków pod nią szuka. (dzięcioł)
Ptak drapieżny, wyjątkowy, co ma oczy z przodu głowy. (sowa)
3. Przeczytajcie dzieciom wiersz pt. „Może zobaczymy” Heleny Bechlerowej.
Może zobaczymy
Helena Bechlerowa
Idźmy leśną ścieżką
Cicho, cichuteńko,
Może zobaczymy
Sarniątko z sarenką.
Może zobaczymy
Wiewióreczkę małą,
Jak wesoło skacze
z gałęzi na gałąź.
I niech nikt po lesie
Nie gwiżdże, nie woła
– Może usłyszymy
Pukanie dzięcioła.
A może zaśpiewa
Między gałązkami
Jakiś mały ptaszek,
Którego nie znamy.
I będzie nas witał
Wesoło piosenką.
Tylko idźmy lasem
Cicho, cichuteńko.
Następnie zapytajcie dzieci: o jakim miejscu jest mowa w wierszu; jak należy się w tym miejscu zachować; dlaczego powinniśmy być tam cicho; jakie zwierzęta mieszkają w lesie?
4. Mieszkańców lasu jest znacznie więcej. Jakich mieszkańców lasu znają dzieci? Co to za zwierzę z pięknym ogonem zwanym kitą? Jak nazywa się zwierzę bardzo podobne do dużego psa. Co je dzik? Co zjada zając? Gdzie mieszka żaba? Porozmawiajcie o leśnych zwierzętach.
5. Zapraszamy dzieci na „Wędrówkę do lasu”. Prosimy, aby dzieci powtórzyły rymowankę: Domem zwierząt jest ten las. Cichuteńko już być czas. Następnie prosimy, aby dzieci wykonywały różne czynności: stawiają duże kroki, żeby ominąć mech; idą na palcach i rękoma odgarniają gałęzie; idą po wąskiej ścieżce; przeskakują przez strumyk. Naśladują także zwierzęta: dziki - dzieci chodzą na czworakach, węszą i chrumkają; ptaki, w tym dzięcioł – dzieci machają rękoma, biegną na placach, stukają w podłogę; jelenie – dzieci powoli poruszają się w pozycji na czworaka, wyciągają głowy w górę.
6. Z pomocą kolejnego filmu sprawdzimy, jak dobrze dzieci znają zwierzęta żyjące w lesie (link do filmu poniżej).
https://www.youtube.com/watch?v=MhW_l3nlVWY
7. Na zakończenie zapraszamy dzieci do wykonania „Leśnego obrazu”. Potrzebne będą: kartka papieru i kredki. Dzieci zamaszystymi ruchami pokrywają całą kartkę kolorem zielonym (różnymi odcieniami, które zachodzą na siebie nawzajem, układ linii też może być różnorodny – pięknie będą imitować gałęzie drzew. Potem brązową kredka rysujemy kreski – drzewa (pnie, gałęzie). A może gdzieś wśród drzew znajdzie się miejsce dla wilka, dzika, lisa lub innego mieszkańca lasu? Zapraszamy do rysowania.