Propozycje zajęć – poniedziałek 22.06.2020r.
Drogie dzieci! To już ostatni tydzień roku przedszkolnego. Pora przygotować do wakacji. Czy pamiętacie, jak wygląda mapa Polski? Czy pamiętacie, jak nazywa się stolica Polski? Czy znacie nazwę najdłuższej rzeki w Polsce. Dziś zapraszamy na wycieczkę po Polsce.
1. Pokażcie dzieciom fizyczną mapę Polski. Zapytajcie dzieci, czy wiedzą, co ta mapa przedstawia? Co na mapie oznaczają zielone plamy, a co czerwone? Czym są niebieskie niteczki i plamki, których dużo jest na mapie?
Poniżej znajduje się link do filmu przedstawiającego polskie krajobrazy. Zachęcamy do obejrzenia.
https://www.youtube.com/watch?v=O0XMC0U_1AI&t=31s2. Przeczytajcie dzieciom fragment tekstu „Płynie Wisła, płynie” Czesława Janczarskiego.
Na Baraniej Górze Srebrne źródło błyska.
Dwie Wisełki pluszczą,
Powstała z nich Wisła.
Płynie do Krakowa przez wioski i miasta.
W Krakowie na rynku dziś lajkonik hasa.
Trzeba minąć most w Puławach,
Cel podróży to Warszawa.
Śmiało naprzód żeglujemy,
Powita nas gród Syreny.
Żaglóweczka sunie lekko,
Spójrz, już morze niedaleko.
Słona fala zmywa plażę
I muszelkę niesie w darze.
3. Proponujemy zabawę „Wycieczkę wzdłuż Wisły”. Sami wybierzcie, czym popłyniecie, a następnie usiądźcie na dywanie i naśladujcie ruch wiosłami. Płyniecie, słychać szum potoku, beczenie owiec. Zatrzymujecie się w górach, stąd Wisła wypływa, w górach na halach pasą się owce. Dzieci są owieczkami, chodzą na czworakach, beczą „beee, beee, beee”. Wsiadacie do łódki. Słychać szum przepływającej rzeki. Dopływacie do Krakowa. Tu jest smok wawelski. Kraków słynie także z lajkonika. Lajkonik to brodaty Tatarzyn na koniu. W Krakowie przesiadacie się do pociągu. Pociąg zawozi Was do Warszawy. Warszawa to nasza stolica, piękna i nowoczesna. Z Warszawy łódką płyniecie do Gdańska.
4. Zapraszamy na „masażyk”. Dziecko kładzie się na brzuchu, dłonie wkłada pod brodę. Rodzic czyta poniżej zamieszczony wiersz i wykonuje na plecach dziecka masażyk.
RzeczkaJulian Tuwim
Płynie, wije się rzeczka. (na plecach rysujemy linię falistą)
Tu się srebrzy, (delikatnie drapiemy) tam ginie. (wkładamy palce za kołnierz)
A tam znowu wypłynie. (przenosimy dłoń pod pachę dziecka i szybko wyjmujemy)
5. Z pewnością macie w domu kolorowanki. Zadaniem dziecka jest wybranie jednej i piękne jej pokolorowanie. Zwróćcie uwagę na prawidłowy chwyt kredki, motywujcie dzieci do dokładnej i estetycznej pracy, zachęcajcie do samodzielnego temperowania kredek. A może będzie to kolorowanka przedstawiająca wybrane miejsce w Polsce, miejsce, które zamierzacie odwiedzić?