poniedziałek, 11 maja 2020

Instrumenty – propozycje zajęć dla grupy „Maluszków”

Propozycje zajęć – wtorek 12.05.2020r.
Drogie Dzieci! W tym tygodniu zachęcamy Was do śpiewania, tańczenia, czy też po prostu do słuchania muzyki. Pamiętajcie, aby nie była to zbyt głośna muzyka, ponieważ może to powodować pogorszenie Waszego słuchu. Dziś zapraszamy Was na spotkanie z instrumentami. Jeśli macie w domu jakikolwiek instrument, koniecznie wykorzystajcie go do gry przy ulubionych piosenkach lub do tworzenia nowych utworów. Jeśli nie macie żadnego instrumentu, podpowiemy jak można go zrobić. Zapraszamy do zabawy! 
Drodzy Rodzice! 
1. Pokażcie dzieciom film, który pozwoli im poznać jakie dźwięki wydają różne instrumenty (link do filmu poniżej)  
2. Zapytajcie dzieci, czy wiedzą, skąd muzycy w orkiestrze wiedzą, jak mają grać? Pokażcie im ilustrację przedstawiającą dyrygenta. 
 
Powiedzcie dzieciom, że to dyrygent. To właśnie on pokazuje muzykom w orkiestrze, jak mają grać. Dyrygent pokazuje pewne gesty: szeroko rozłożone ręce – głośna muzyka, dłonie złączone – cicha muzyka. Pokażcie z dziećmi te gesty.
3. Następnie prosimy, aby rodzic wcielił się w rolę dyrygenta. Dziecko w zależności od pokazywanych gestów (głośno - szeroko rozłożone ręce, cicho - dłonie złączone): maszeruje, chodzi na palcach, podskakuje. 
4. Przygotowaliśmy kilka zagadek. Orkiestra gra na różnych instrumentach, odgadując zagadki słowne dowiemy się, jakie to są instrumenty.
  • Okrągły, brzuchaty, wśród zabawek leży. Zależy mu na tym, żeby go uderzyć. (bębenek) 
  • Duża albo mała. Jak u słonia zwie się. Gdy zaczynasz w nią dmuchać, melodia się niesie. (trąbka) 
  • Zrobione są z drewna. Cztery struny mają. Gdy pociągniesz po nich smyczkiem. To pięknie zagrają. (skrzypce) 
  • Ma trzy grube nogi. Mnóstwo zębów białych. Gdy mistrz przy nim siądzie. Koncert da wspaniały. (fortepian) 
  • Długi, siedem dziurek ma, kiedy w niego dmuchniesz ładne dźwięki gra. 
5. Zapraszamy do lubianej przez dzieci zabawy ruchowej ,,Jestem muzykantem konszabelantem" (link do piosenki poniżej). Śpiewając refren naśladujemy głosem i gestem dany instrument. https://www.youtube.com/watch?v=PfYH147pXPA

Jestem muzykantem

sł. i muz. tradycyjne

Jestem muzykantem - konszabelantem,

my muzykanci - konszabelanci.

Ja umiem grać, my umiemy grać.

– A na czym? – Na pianinie.

A pianino, i no, i no, a pianino,

i no, i no, a pianino, i no, i no, a pianino, bęc! 
 
6. W tym tygodniu podczas zabaw plastycznych zaproponujemy wykonanie instrumentów. Pierwsza propozycja to gitara. Do jej wykonania potrzebne będą: opakowanie po chusteczkach, klej, papier kolorowy (do oklejenia opakowania) oraz gumki recepturki. Inspiracja do pracy na zdjęciu poniżej. 
 Chętnie zobaczymy Wasze gitary.
Pozdrawiamy serdecznie!