poniedziałek, 18 maja 2020

Wesołe i smutne chwile – propozycje zajęć dla grupy „Maluszków”


Propozycje zajęć – poniedziałek 18.05.2020r. 
Drogie dzieci! Odpowiedzcie na pytanie: kiedy człowiek się uśmiecha, to mówimy, że jest wesoły, czy smutny? Tak, wtedy mówimy, że jest wesoły. A kiedy płacze? Wtedy możemy sądzić, że jest mu smutno. Wy też czasami jesteście smutne, a czasami wesołe. Nie jest trudno to rozpoznać. Mamy nadzieję, że wasze buzie są dziś uśmiechnięte. Zapraszamy do zabawy!
Drodzy Rodzice! 
1. Porozmawiajcie dziś z dziećmi o sytuacjach, które wzbudzają u nich skrajnie różne emocje: radość i smutek. Proponujemy, aby poprosić dzieci, by spróbowały dokończyć zdania: jestem smutny, gdy...; jestem wesoły, gdy… 
2. „Radość, smutek, złość i strach, tyle uczuć mieszka w nas – to słowa refrenu piosenki o emocjach”. Zapraszamy do posłuchania piosenki https://www.youtube.com/watch?v=kRJFN6V7TB4 
3. Przygotujcie kartkę i kredki. Podzielcie kartkę na dwie równe części. Poproście, aby dzieci pokolorowały wesołymi barwami jedną część, a smutnymi drugą. Dzieci mogą kolorować, rysować kreski, "esy-floresy", zygzaki. Na części wesołej możecie wspólnie narysować uśmiechniętą buźkę, a na smutnej – smutną buźkę . W rysowaniu buziek przedstawiających różne emocje może pomóc piosenka. https://www.youtube.com/watch?v=-WhDBhJdJ3Y 
4. Do kolejnego ćwiczenia potrzebna będzie chusteczka higieniczna. Proponowane ćwiczenie nazwaliśmy „Chusteczka – maseczka”. Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym. Ma chusteczkę higieniczną. Trzymając chusteczkę za jej górne rogi, zasłania nią twarz, robi wdech nosem, a potem długi wydech ustami tak, aby chusteczka odsłoniła jego twarz. 
5. Zabawa „Co czuję ja, co czują inni” – rozpoznawanie i podawanie nazw emocji. Rodzic opisuje sytuacje znane i bliskie dziecku, np. bal w przedszkolu, zabawa w parku, dziecko chore leżące w łóżku, dziecko jeżdżące na rowerze, dziecko z zepsutą zabawką, dziecko w trakcie posiłku, dziecko z rodzicami. Zadaniem dziecka jest podanie, jakie uczucia towarzyszą tym sytuacjom. 
6.Na zakończenie proponujemy rodzinną zabawę plastyczną. Rodzice obrysowują głowy dzieci na dużym arkuszu papieru. Następnie z pomocą dzieci rysują oczy, uśmiechnięte buzie, włosy. Można też obrysować głowę rodzica. W ten sposób powstaną rodzinne portrety. Zachęcamy do wspólnej zabawy.