Propozycje zajęć – wtorek 19.05.2020r.
Drogie dzieci! Opowiemy Wam dziś o pewnym chłopcu i o tym, co go spotkało. Posłuchajcie. Chłopiec był bardzo smutny. Jego buzia wyglądała jak podkówka, a z oczu leciały mu łzy. Tak to już czasem jest, że kiedy jest nam smutno, to płaczemy. Ten chłopiec płakał, bo zginęła jego ulubiona przytulanka. Martwił się bardzo, bo widział, że jego miś z pewnością czekał, aż go odnajdzie. Na szczęście z pomocą przyszła mama chłopca. Razem poszukali misia I w dodatku nie było to zbyt trudne. Smutna historia miała swoje szczęśliwe zakończenie. Smutek zamienił się w radość. Nasze dzisiejsze zabawy też pokażą, że jest to możliwe. Zapraszamy!
1. Posłuchajcie z dzieckiem wiersza Jana Brzechwy pt. „Psie smutki” (link do nagrania poniżej). https://www.youtube.com/watch?v=PiWly7xSwYM
2. Przeczytajcie dzieciom wiersz Dominiki Niemiec pt. Gdy ci smutno...
Gdy ci smutno…
Dominika Niemiec
Gdy ci smutno, gdy ci źle,
przyjaciel zawsze wesprze cię.
On cię przytuli, otrze z twarzy łzy.
Pomoże nawet wtedy,
gdy nie wie do końca,
skąd ten smutek w tobie,
lecz razem dacie z nim radę sobie.
Bo wasze serca czują tak samo,
a to właśnie kiedyś empatią nazwano.
Zapytajcie dzieci: dlaczego się smucimy; kto może pomóc, gdy jest nam smutno; w jaki sposób może pomóc przyjaciel, jak może wesprzeć.
2. Usiądźcie przed lustrem. Poproście dzieci, aby opisały wygląd swojej twarzy, nazwały co widzą. Koniecznie zapytajcie o to, jakie są ich „minki” (wesołe, czy smutne). Spróbujcie przybierać różne miny i nazywać emocje, które w ten sposób chcecie pokazać.
3. Poniżej znajduję się ilustracja. Są na niej różne minki misia. Poproście dzieci, aby nazwały emocje, które, ich zdaniem, czuje miś. Oczywiście ważne jest, aby dzieci sprawdziły jaką minkę ma ich ulubiony „pluszak”.
4. Proponujemy zabawę „Pociesz przyjaciela”. Zapytajcie dzieci, jak można pocieszyć: dziecko które biegło, przewróciło się, stłukło kolano i płacze; dziecko, które bawiło się różnymi zabawkami i gdzieś zgubiło swojego ulubionego misia. Spróbujcie powtórzyć z dzieckiem krótki wierszyk, który można powiedzieć osobie, którą chcemy pocieszyć. Przytulę cię mocno, nie jesteś sam, w kłopocie obok siebie przyjaciela we mnie masz.
4. Naśladowanie mimiki twarzy – „zabawa w lustro”. Dzieci w parach z rodzicem naśladują siebie nawzajem, próbują nazwać emocje, jakie chciały wyrazić swoją miną oraz jakie wyrażał rodzic (ćwiczenie to, pomaga rodzicom zorientować się, czy dziecko rozpoznaje i prawidłowo wyraża dane emocje).
5. Wykonanie rysunku „Mój portret”. Zapraszamy dzieci do narysowania autoportretu. Proponujemy, aby podczas rysowania mogły oglądać się w lustrze.
4. Naśladowanie mimiki twarzy – „zabawa w lustro”. Dzieci w parach z rodzicem naśladują siebie nawzajem, próbują nazwać emocje, jakie chciały wyrazić swoją miną oraz jakie wyrażał rodzic (ćwiczenie to, pomaga rodzicom zorientować się, czy dziecko rozpoznaje i prawidłowo wyraża dane emocje).
5. Wykonanie rysunku „Mój portret”. Zapraszamy dzieci do narysowania autoportretu. Proponujemy, aby podczas rysowania mogły oglądać się w lustrze.