czwartek, 14 maja 2020

Mała orkiestra – propozycje zajęć dla grupy „Maluszków”.


Propozycje zajęć – czwartek 14.05.2020 r. 
Drogie dzieci! W tym tygodniu odwiedzamy„Krainę muzyki”. Jaki jest Wasz ulubiony instrument? Czy zrobiliście własny instrument? Jakie są Wasze ulubione dźwięki? Co robi dyrygent? To pewne, że doskonale potraficie odpowiedzieć na te wszystkie pytania. Dziś z pomocą rodziców stworzycie małą orkiestrę. Zapraszamy do zabawy! 
Drodzy Rodzice! 
1. Na początek proponujemy piosenkę, którą dzieci bardzo lubią – piosenka do tańczenia i gimnastyki. Bo przy muzyce można tańczyć i ćwiczyć (link do piosenki poniżej). Z Państwa pomocą przypomnimy dzieciom tą super zabawę! https://www.youtube.com/watch?v=LNouuY9zrKQ 
2. Następna nasza propozycja to zabawa „Echo na instrumentach”. Do zabawy potrzebne będą instrumenty lub dowolne przedmioty, które wydają charakterystyczne dźwięki (np. drewniana łyżka i deska, dwie łyżki, plastikowe butelki, metalowa puszka i łyżeczka). Opis zabawy: rodzic wystukuje prosty rytm z wykorzystaniem przygotowanych instrumentów lub przedmiotów, zadaniem dziecka jest powtórzenie rytmu. Możemy także poprosić, aby dziecko odwróciło się, rodzic gra na wybranym instrumencie lub przedmiocie, zadaniem dziecka jest odgadnięcie na czym rodzic grał. 
3. Zaproście dzieci do wspólnego tańca „Walca kwiatów. Z pewnością macie Państwo w domu delikatne, np. szyfonowe (lub podobne) chustki. Dzieci trzymają w dłoniach chusteczki, tańczą według własnego pomysłu do muzyki Mariage d’amour Paula Senneville’a (link do filmu z muzyką poniżej). 
4. Pewne przedszkole odwiedzały niezwykłe orkiestry. Orkiestra „dłoniści”, bo jej muzycy grali na dłoniach. Zapytajcie dzieci na czym grały orkiestry: „stopiści”, „talerzyści”, „widelczyści”, „parasoliści”, „brzuchiści” (w nazwach orkiestr kryją się „instrumenty” muzyków). 
5. Dzieci poznały już słowa: dyrygent i orkiestra. Zabawcie się w orkiestrę z dyrygentem. Dzieci siedzą naprzeciwko rodziców i klaszczą do rytmu wg wskazówek dyrygenta - rodzica. Następnie dziecko może zostać dyrygentem. Dzieci mogą również grać na wykonanych w tym tygodniu instrumentach. 
6. Na koniec propozycja wykonania kolejnego instrumentu. Tym razem będą to marakasy z łyżek i opakowania z jajka niespodzianki. Do opakowania z jajka niespodzianki wsypujemy np. ziarenka ryżu. Między dwie łyżki wkładamy jajko, całość oklejamy w dowolny sposób. Teraz pozostaje już tylko gra na marakasie. Inspiracja do pracy na zdjęciu poniżej.