poniedziałek, 4 maja 2020

Wiosna wkoło - propozycje zajęć dla grupy "Maluszków"

Propozycje zajęć – poniedziałek 4.05.2020r.  
Drogie dzieci! Przypomnijcie, jaką mamy teraz porę roku? Mamy wiosnę. Wkoło zrobiło się już bardzo zielono. Zielone listki na drzewach, w ogródkach, na łąkach, wśród traw rosną kolorowe kwiatki. I ten piękny śpiew ptaków. Musicie przyznać, że niezwykle przyjemnie jest na wiosennych spacerach. Ciekawe, jak dużo wiecie o wiośnie? Sprawdzimy to w tym tygodniu. Zapraszamy!

Drodzy Rodzice!
1. Na dobry początek proponujemy piosenkę.
https://www.youtube.com/watch?v=XR_aTcsfi7Y
2. Wiosenny spacer to spotkania z mieszkańcami lasu i łąki. Jakimi? Odpowiedź kryją rozwiązania przygotowanych zagadek.
  • Zielony dywan, a na nim kwiatów tyle, piją z nich nektar pszczoły, osy i motyle. (łąka) 
  • Zagadki (Ewa Stadtmüller) 
Elegantką jest wśród ptaków, bo ciągle fruwa we fraku. Zwiastuje koniec zimy, choć „pierwsza wiosny nie czyni”. (jaskółka) 

Przyleciał z Afryki z wesołym klekotem: – Witajcie kochani,| już jestem z powrotem! (bocian) 

  • Zagadka (Zbigniew Dmitroca). Ten wspaniały śpiewak Zrywa się o świcie, Żeby ludziom w polu Uprzyjemniać życie. (skowronek) 
Można także obejrzeć film, podczas którego zadaniem dzieci jest rozpoznanie mieszkańców łąki i naśladowanie ich. Dzieci rozpoznają mieszkańców łąki i naśladują ich. 
https://www.youtube.com/watch?v=LIsNWZUA8X4
 
3. Przeczytajcie dzieciom fragment wiersza pt. Jak pięknie jest na świecie?
Jak pięknie jest na świecie 
Dominika Niemiec 
Nie mogę uwierzyć, jak pięknie jest na świecie. 
Wszystko się zieleni, obsypuje kwieciem. 
Nastała wiosna, budzi się wszystko do życia. (…)
Radość w głośnych ptasich ćwierkaniach – ĆWIR! ĆWIR! – wybrzmiewa. 
Szczęśliwe są młode listki wzrastające na krzewach. 
Jest słonecznie, pachnąco, otoczenie pięknieje. 
A ja spacerując po parku, z radości się śmieję. 

Następnie zapytajcie dzieci: jaka pora roku opisywana jest w wierszu; jak wygląda wtedy świat; czy podoba wam się ta pora roku; dlaczego świat wiosną jest piękny; jak wy się czujecie, gdy wiosną spacerujecie po parku lub po lesie lub też, gdy bawicie się w swoich ogródkach? 
4. A czy kiedykolwiek podczas wiosennych spacerów spotkaliście może bociana? Jeśli dzieci zechcą, można im pokazać życie w gnieździe bociana. Są miejsca w Polsce, gdzie zamontowano kamery pozwalające na jego obserwację (jedno z tych miejsc - link poniżej).
5. No koniec proponujemy wykonanie pracy plastycznej – bociana. 

Do wykonania pracy potrzebne będą: 4 płatki kosmetyczne, klej, patyczek do szaszłyków, czarny papier (na oczka bociana). Układamy dwa waciki, które smarujemy klejem, na nie kładziemy patyczek i dociskamy kolejnymi dwoma wacikami. Z czerwonego papieru wycinamy dwa trójkąty, które zamienią się w dziób. Z czarnego papieru wycinamy koło, które dzielimy na pół. Powstałe półkola doklejamy w miejscu skrzydeł. Na koniec mocujemy oczy (czarne malutkie kółka) i bociek już gotowy. Jeśli macie ochotę po środku patyczka możecie dokleić trochę zielonego papieru – będzie przypominać trawę. Prosimy o przesłanie zdjęć wykonanych prac.
Dobrej zabawy!